31 daagse rondreis - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van ans gorp - WaarBenJij.nu 31 daagse rondreis - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van ans gorp - WaarBenJij.nu

Door: ans

Blijf op de hoogte en volg ans

08 Augustus 2014 | Indonesië, Balikpapan

8 augustus
het gaat een stuk beter met mij, vanochtend weer redelijk goed ontbeten.
Daarna lekker naar het strand om een beetje in en uit de zo'n te liggen, heerlijk met een windje dus niet te warm.
Terwijl we op het strand zijn krijgen we via via informatie dat er vlakbij een crematie gaande is, dus gewapend met camera gaan kijken, hier ben je bij alle gebeurtenissen van de bevolking welkom.
Weer heel anders dan op Sulawesi hier is de bevolking Hindoe en wordt de overledene zo snel mogelijk gecremeerd, opgebaard in een kist van Bamboeen bedekt met allerlei offers, de kist is open, er wordt gesprenkeld met geurig water en aallerlei offers in de kist gedaan, bloemen, fruit etc.
Dan wordt het lichaam toegedekt met witte doeken en begint de crematie zomaar op een pleintje tussen alle mensen en winkeltjes in.
De gasbrander wordt aangestoken en al snel verspreidt het vuur zich onder de kist,.Vervolgens verlaat de familie de plaats en gaat 50 meter verderop uitgebreid zitten eten en drinken, overal langs de plaats staan offers, die de mensen hebben meegebracht.

• 08 Augustus 2014 - 18:54

Ria Paardekooper:

Heel bijzonder om zoeiets mee te mogen maken.
    Ja het Hindoehisme ligt dicht bij het boeddhisme..
    Daar wordt dat ook zo gedaan alleen in een stupa!
    Nou dames geniet van jullie laatste weekje,en ik ben blij Ans dat het weer wat beter met je gaat.
    Wilma bedankt voor de goede zorgen voor ons Ans ! Fijn dat jij er bij bent xxx